Elektrische bestelbussen tot een gewicht van 4.250 kilo moeten gewoon met een B-rijbewijs bestuurd mogen worden, vindt het Europees Parlement. Dit moet worden geregeld in de Vierde Rijbewijsrichtlijn die in 2028 van kracht wordt.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kondigde eerder juist aan de huidige vrijstellingsregeling voor zwaardere elektrische bestelauto’s (C-rijbewijs) per 1 juli 2024 te beëindigen. VNO-NCW en MKB-Nederland hebben er - samen met andere ondernemersorganisaties in de mobiliteitssector - op aangedrongen deze deadline op te schuiven tot tenminste 1 januari 2025 om wetgeving te actualiseren zodat elektrische voertuigen ook na die datum verder kunnen. Een standpunt dat is overgenomen door de Tweede Kamer. Ondernemers die hebben geïnvesteerd in zware elektrische voertuigen om de zero emissiezones in te kunnen zouden anders eerst een nieuw rijbewijs moeten halen. Anderen zullen de aanschaf van een elektrische bus mogelijk uitstellen. » Lees een eerdere bericht terug (https://www.vno-ncw.nl/nieuws/overheid-frustreert-zero-emissie-bestelbus-met-rijbewijsregels?utm_source=Nieuwsbrief_leden_ondernemerschap&utm_campaign=nieuwsbrief&utm_medium=e-mail)
Aangeleverd door VNO-NCW